ΚΩΣΤΑΣ ΛΟΥΣΤΑΣ (1933-2014)

Γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο και μέντορα τον Γιάννη Μόραλη. Εξέθεσε έργα του για πρώτη φορά στη Φλώρινα το 1957. Η πρώτη του ατομική έκθεση στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε στη Χ.Α.Ν. με τη φροντίδα του ποιητή Γιώργου Βαφόπουλου το 1961. Από το 1962 ο Κώστας Λούστας έζησε και εργάστηκε στην Νέα Υόρκη των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου ανάμεσα στους πρώτους υποστηρικτές του υπήρξε ο συλλέκτης Χρήστος Μπάστης. Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις (Di Salvo Art Gallery, Chase Gallery, Gallery Chevance, Paollilo Gallery), και πραγματοποίησε ατομικές εκθέσεις τόσο στη Νέα Υόρκη (Saldinger Gallery, Long Island University, Brooklyn, και Firehouse Gallery, Nassau) όσο και στο Λονδίνο (Ζaydler Gallery). Ανάμεσα στις σημαντικότερες ατομικές του εκθέσεις στην Ελλάδα την περίοδο αυτή συγκαταλέγονται αυτές στις γκαλερί Τέχνη και Βέλτσου της Θεσσαλονίκης το 1963 και το 1965 αντίστοιχα, και στη γκαλερί Hilton της Αθήνας το 1968. Η συνεργασία του με την διεθνούς φήμης Galerie Internationale στην Madison Avenue της Νέας Υόρκης, στην οποία πραγματοποίησε ατομική έκθεση για πρώτη φορά το 1972, συνεχίστηκε με πολυετές συμβόλαιο. Στην Αθήνα το 1980 και το 1983 διοργανώθηκαν ατομικές εκθέσεις στις γκαλερί ‘Eγγονόπουλος’ και ‘Συλλογή’ αντίστοιχα.

Το 1991 ο Δήμος Θεσσαλονίκης τίμησε την τριαντάχρονη καλλιτεχνική του παρουσία με ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο. Το 1993 με τη σειρά 80+1 Πορτραίτα Προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης, που παρουσιάστηκε στα πλαίσια των Δημητρίων (Αποθήκη 1 του Ο.Λ.Θ.), ο Κώστας Λούστας προσέλκυσε πρωτοφανή αριθμό επισκεπτών, και βραβεύτηκε από το Δήμο Θεσσαλονίκης για την προσφορά του στα εικαστικά δρώμενα. Ακολούθησε μια σειρά ατομικών εκθέσεων στην ελληνική περιφέρεια (Δημοτικές Πινακοθήκες Κοζάνης, Λαμίας και Πτολεμαίδας), και το 1998 επέστρεψε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο με τη συλλογή ‘Elgar 96’. Το 1999 διοργανώθηκε ατομική έκθεση στη Paul Hawkins Gallery στο Mayfair του Λονδίνου. Η σειρά έργων με θέμα το γυναικείο γυμνό, και με τίτλο ‘Παραλλαγές 2000’, εκτέθηκε το 2001 από τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Γ του Ο.Λ.Θ.). Το 2002 διοργανώθηκε ατομική έκθεση από την Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών. Η συλλογή του με τίτλο ‘Αmelia 2004’ παρουσιάστηκε από την Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης στη Βίλα Μπιάνκα τον Μάιο του 2005, και είχε ως θέμα τη μικρή του εγγονή Amelia. Τα τελευταία χρόνια είχε συνεργαστεί με Αθηναίους γκαλερίστες όπως οι Μιχαλαριάς και Καπόπουλος, και τις αίθουσες τέχνης Αέναον, Γκαλερί της Έρσης και Περιπλάνηση, καθώς και με τις γκαλερί Άτριον και Άρτιον, Μεταμόρφωση και Ειρμός της Θεσσαλονίκης. Το 2006 η αίθουσα τέχνης Ιανός της Αθήνας διοργάνωσε ατομική έκθεση των έργων του. Οι ομαδικές του εκθέσεις στην Ελλάδα ήταν αναρίθμητες, ενώ είχε συμμετάσχει σε όλες τις Πανελλήνιες. Ατομικές του εκθέσεις διοργανώθηκαν από τη γκαλερί Άτριον της Θεσσαλονίκης το 2010 και το 2012. Μέρος της προσωπικής συλλογής έργων του καλλιτέχνη εκτέθηκε στο πλαίσιο τιμητικής αναδρομικής έκθεσης στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το Νοέμβριο 2012. Η Κερκυραϊκή Πινακοθήκη και το Μουσείο Μπενάκη (Πινακοθήκη Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα) διοργάνωσαν αναδρομικές εκθέσεις προς τιμήν του το 2016.

Παράλληλα με τη ζωγραφική ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, την ποίηση και τη δημοσιογραφία. Το 1977 τιμήθηκε από το Σύλλογο Ελλήνων Λογοτεχνών για την προσφορά του στις τέχνες και τα γράμματα, και είχε επίσης βραβευθεί για το ποιητικό του έργο από τις Νομαρχίες Κοζάνης και Φλώρινας. Η Εταιρία Γραμμάτων και Τεχνών της Φλώρινας εξέδωσε το 1997 τη συλλογή ποιημάτων του, που χρονολογούνται από το 1986 έως και το 1997. Το αυτοβιογραφικό του βιβλίο με τίτλο Εκατό και Πλέον Δαχτυλίδια για Πρίγκιπες εκδόθηκε από τις εκδόσεις Ιανός το 2005. Η μοναδική τηλεοπτική του συνέντευξη στην εκπομπή του δημοσιογράφου Άρη Σκιαδόπουλου ‘Νυκτερινός Επισκέπτης’, που προβλήθηκε από το πρώτο κρατικό κανάλι της ελληνικής τηλεόρασης (ΕΤ1) τον Ιανουάριο του 1996, επαναλήφθηκε κατόπιν παράκλησης πολλών τηλεθεατών. Υπήρξε ένα από τα τρία ιδρυτικά στελέχη του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας, στέλεχος της εικαστικής επιτροπής των Δημητρίων επί σειρά ετών, και μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Ως και το 2008 διετέλεσε μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

Σέβεται βέβαια την παράδοση και τις σχολές με τις διάφορες νοοτροπίες … όμως δεν θέλει να είναι ένας μιμητικός και γι’αυτό δεν ακολουθεί καμία από τις γνωστές φόρμουλες για να διατηρήσει την ατομικότητά του που τόσο έντονα εκδηλώνει στο έργο του. Έτσι εργάζεται ανεπηρέαστος από ξένες επιδράσεις. Είναι αυθεντία.
Σταύρος Σπύρογλου, Εφημερίδα Ελληνικός Βορράς, 10 Φεβρουαρίου 1963.

Ο Λούστας χρησιμοποιεί έντονες πινελιές αλλά απαλά χρώματα στα έργα του με θέμα τη Νέα Υόρκη … Το παθιασμένο συναισθηματικό του δέσιμο με αυτή την πόλη είναι εμφανές σε κάθε καμβά … Έχει επιτυχώς αιχμαλωτίσει την ψυχή της πόλης σε έργα του όπως ‘Παιδικός ζωολογικός κήπος’, ‘Ο ταχυδρόμος’, ‘Στο Μπρόντγουεϊ’ και ‘Τα παιδιά γύρω από το δέντρο’.
Virginia Sheward, Newsday, Νέα Υόρκη, 25 Σεπτεμβρίου 1964.

Ένας ζωγράφος προικισμένος με γνήσιο ταλέντο … Η ζωγραφική του …είναι μοντέρνα, όχι όμως άμορφη… Ορθόδοξη κατά βάθος … έχει επαναστατικό χαρακτήρα γιατί επιδιώκει την απλοποίηση, αποφεύγει την εμπρεσσιονιστική ρευστότητα, την λεπτομέρεια, την εξπρεσσιονιστική αποσύνθεση των μορφών και φθάνει στην αφαίρεση όπου και όταν χρειάζεται.
Σπύρος Παναγιωτόπουλος, Εφημερίδα Το Έθνος, 29 Μαρτίου 1968.

Δεν βλέπουμε μόνο την Φλώρινα στην ποικιλία των εποχών, αλλά μέσα από το πέπλο των πολλών διαθέσεων του καλλιτέχνη, την ισορροπία της χαράς και της λύπης στο πνεύμα του Λούστα, που είναι ευαίσθητη σαν υδράργυρος. Υπάρχει μία απλότητα στη δουλειά του που ξεκουράζει. Η αναζήτησή του είναι μάλλον στην πραγματική καλλιτεχνία, παρά σ’αυτή που φέρνει τον ενθουσιασμό. Η απόδοση της σκιάς, η σύλληψη των αντανακλάσεων, η διάχυτη ακτινοβολία μιας φθινοπωρινής μέρας, αυτά τα τόσο λεπτά πράγματα, έχει την ικανότητα να τα απεικονίζει, ακριβώς όπως στα πορτρέτα του, όπου είναι περισσότερο πρόθυμος στο να δώσει το πνεύμα και τη διάθεση ενός ανθρώπου, παρά τα μετωπιαία χαρακτηριστικά του. Η γραμμή του είναι γρήγορη, επιδέξια και σταθερή.
Lorraine Craig, Arts Review, Λονδίνο, Δεκέμβριος 1969.

Για μένα είναι ιδιοφυία αφού το πώς είναι ζωγραφισμένο είναι το τί ζωγραφίζει. Τον ονομάζω έναν σπινθηροβόλο πολίτη του κόσμου.
Dr Edward C. Califano, Director of Galerie Internationale, Nέα Υόρκη, 1972.

Μία ατομική έκθεση που ανταμείβει πολύ στη Galerie Internationale … 42 λάδια ζωγραφισμένα με απλόχερες, γεμάτες αυτοπεποίθηση πινελιές με λεπτό και συγκροτημένο χρώμα. Πολλά, όπως η εκπληκτική σειρά ‘Ολυμπιάδα, Χαλκιδική’, είναι συναρπαστικότατες συνθέσεις κρίνοντάς τις και ως αφηρημένα αλλά και ως αναπαραστατικά, γεμάτα ατμόσφαιρα, έργα.
Betsy Powell, Park East, Nέα Υόρκη, Οκτώβριος 1972.

Τα τεμπελόξυλα στην άκρη της θάλασσας, τα κατάρτια των ψαράδικων καραβιών, τα ψάρια στο αλμυρό νερό και η λευκή άμμος στις αλυκές συνθέτουν με μοναδικά χρώματα έναν άλλο κόσμο, γεμάτο ομορφιά, ποίηση, γαλήνη μα και προσμονή.
Κοσμάς Λιναρδάτος,  Εφημερίδα Η Βραδυνή, 21 Νοεμβρίου 1983.

Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η έκθεση ζωγραφικής που ανέβασε ο Κώστας Λούστας στη γκαλερί ‘Συλλογή’ … όπου παρευρέθηκε η ηγεσία των τεχνών και των γραμμάτων της πρωτεύουσας. Μεταξύ των καλεσμένων διακρίναμε τον Γιάννη Μόραλη, που ήρθε απο νωρίς, τον Μαυροΐδη, τον Ίωνα Βορρέ, τον συλλέκτη Πιερίδη, τον Πρύτανη και ζωγράφο Μυταρά, την Ζουζού Μυταρά, τον Κανακάκη, τον Στεφάνου, τον Φασιανό, τον Σαρρή, τον Πρέκα, και πλήθος καλλιτεχνών κάθε μορφής. Η έκθεση χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς σαν γεγονός που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας της Ελλάδας. Ο Κώστας Λούστας πιστός δημιουργός της έντεχνης ζωγραφικής, χάρισε πολλή συγκίνηση στους καλασμένους του με τη δροσιά της ματιέρας και του χρώματος στην ενότητα ‘Ρεπορτάζ 83’ που φιλοτέχνησε στη νήσο Αμμουλιανή της Χαλκιδικής ερμηνεύοντας τους τύπους των ψαράδων και τον χαρακτήρα του περιβάλλοντος.
Εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 4 Δεκεμβρίου 1983.

Ο Λούστας αν και βαθύτατα συναισθηματικός δεν παρασύρεται σε εύκολες και εξεζητημένες διατυπώσεις, σε συνήθεις συνθετικές λύσεις και σε διάφορα οπτικά ευρήματα. Αντίθετα η γλώσσα του είναι έντονα ποιητική και λυρική εξαιτίας της ιδιαίτερης τονικότητας του χρώματος, η δε γραφή του είναι εξαιρετικά ασφαλής και σίγουρη όπου χρώμα και φως συνθέτουν ένα σύνολο αυστηρά δομημένο και με ακρίβεια οργανωμένο.
Μίλτος Παπανικολάου, Καθ. Ιστορίας της Τέχνης, Εφημερίδα Θεσσαλονίκη, 31 Ιανουαρίου 1991.

Παραμερίζοντας τη γοητεία της εξωτερικής όψης των ‘αντικειμένων’ ο Κώστας Λούστας επιδιώκει με πάθος να τα αντικατοπτρίσει εντός του και στη ζωγραφική επιφάνεια με ειλικρίνεια και δριμύτητα τέτοια που αυτά να μετατρέπονται ριζικά, κερδίζοντας, μεταμορφωμένα, τη δική τους αυτόνομη ζωή … στοχεύει, μέσα από την μετάπλαση των μοντέλων του σε αισθητικές φόρμες, να μιλήσει όχι μόνο για την ατομικότητά τους αλλά και για τον εαυτό του και την εποχή του.
Κάτια Κιλεσοπούλου, Έφορος Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, Κατάλογος της ατομικής έκθεσης με τίτλο 80+1 Πορτρέτα Προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη, 1993), σελ. 19-20.

Καλλιτέχνης με γόνιμη πορεία και προσωπικό έργο, δημιουργός πάντα ανήσυχος, που δεν δέχεται να συνθηκολογήσει ούτε με τον ίδιο τον εαυτό του ο Κώστας Λούστας, έρχεται να μας αιφνιδιάσει με τις δημιουργίες του των τελευταίων χρόνων με μια εκπληκτική όχι μόνο για τον αριθμό της σειράς έργων –  περισσότεροι από ογδόντα πίνακες – προσώπων και προσωπικοτήτων της μεταπολεμικής Θεσσαλονίκης, αλλά και με την έκταση και το χαρακτήρα των μορφοπλαστικών του διατυπώσεων. Πρόκειται για έργα που … μας δίνουν ολόσωμες τις μορφές, κυρίως όμως … επιχειρούν να προχωρήσουν μακρύτερα και να εκφράσουν όλες τις διαστάσεις τους – επαγγελματική, κοινωνική, πνευματική, ψυχική.
Χρύσανθος Χρήστου, Ομ. Καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης, Ακαδημαϊκός, Κατάλογος της ατομικής έκθεσης με τίτλο 80+1 Πορτρέτα Προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη, 1993), σελ. 28.

Ο Λούστας μας επιτρέπει να χαρούμε μια ζωγραφική έντιμη κα πλούσια, χωρίς ανάγκη ερμηνευτή, μια ζωγραφική που μιλάει στο μάτι και στην ψυχή του όποιου θεατή … Κι αυτό είναι το σπουδαίο στον Λούστα. Ότι καταφέρνει το σπουδαίο να το μεταφέρει κοντά μας και το ασήμαντο να το μετουσιώνει σε σπουδαίο με τη σοφή χρωματική και σχεδιαστική του γλώσσα.
Βιβή Καραγιάννη, Εφημερίδα Μακεδονία, 17 Μαΐου 1998.

Σημάδι νεανικής ζωντάνιας καλά διατηρημένης είναι η εκφραστική ποικιλία των έργων. Με την εξπρεσσιονιστική απόδοση, τις γωνιώδεις κυβιστικές μορφές, την ανάλυση της εικόνας σε επιμέρους στοιχεία (μικρές κυκλικές πινελιές), την κλασσική σύνθεση σε ορισμένα έργα και τα ασυνήθιστα καδραρίσματα που επιδιώκει η τέχνη της φωτογραφίας, ο Λούστας ξεναγεί τον θεατή στην ιστορία της μοντέρνας τέχνης. Και αφήνει ανοιχτό το θέμα της αισθητικής επιλογής και της συγχρονικότητας.
Ελένη Στούμπου, Ιστορικός της Τέχνης-Αρχαιολόγος, Εφημερίδα Μακεδονία, 6 Ιανουαρίου 2001.

Το θεαματικό με το Λούστα είναι, πως αξιοποιεί, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, την μεγάλη του δυνατότητα στο χειρσμό των χρωμάτων και των σχημάτων, προκειμένου να αποδώσει ανθρώπινα συναισθήματα.
Παρασκευή Μανάκου Σατραζάνη, Έφορος Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, Κατάλογος της ατομικής έκθεσης με τίτλο Αμέλια 2004 (Θεσσαλονίκη, 2005), σελ. 9.

Με την οξυδέρκεια και τη φρεσκάδα της ευαισθησίας του, έχει προσφέρει, ως σήμερα, απλόχερα, μεγάλες θεματικές ενότητες έργων, με την υπολογίσιμη, άρτια δουλεμένη εκφραστκή του γλώσσα, μια γλώσσα χωρίς περιττά στολίδια, πεπεισμένος ότι ο κορμός, ως μεσολαβητής σιωπηλών διαβουλεύσεων, ανάμεσα στην όραση της βιωμένης και της διαισθανόμενης πραγματικότητας, αποτελεί τη σταθερή αξία στη γέννηση της εικόνας.
Έλλη Καπλάνη Κοκκίνη, Ιστορικός της Τέχνης, Κατάλογος της ατομικής έκθεσης με τίτλο Αμέλια 2004 (Θεσσαλονίκη, 2005), σελ. 11.

Με συνεχή  πλούσια παραγωγή 50 ετών, ζωγράφος με κορυφαία ταλέντα … πρόκειται για “ζωγραφική καθαυτή”, δηλαδή αστραπιαία οπτική σύλληψη του θέματος και γρήγορη μεταγραφή του στο τελάρο, με κινήσεις και χρώματα εξπρεσσιονιστικά, σχεδόν βίαια, αλλά και αθώα… Ο Λούστας ζει το τοπίο, “γίνεται ένα” με τη βορειοελλαδίτικη υγρασία που βαραίνει τα χρώματα και θυμίζει τις τονικότητες των Ολλανδών τοπιογράφων. Καταξιωμένος ήδη στους κύκλους των ειδικών, επαξίως διεκδικεί νομίζω πολύ περισσότερα στην ιστορία της τοπιογραφίας μας.
Χάρης Καμπουρίδης, Ιστορικός-Κριτικός της Τέχνης, Εφημερίδα Τα Νέα, 25 Οκτωβρίου 2006.

 

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΕΝΤΥΠΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στην αίθουσα Χ.Α.Ν.Θ., Θεσσαλονίκη 1961.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 1 Απριλίου 1962.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 11 Απριλίου 1962.

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στην αίθουσα «Τέχνη», Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία, Θεσσαλονίκη 1963.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 29 Ιανουαρίου 1963.

Σπύρογλου, Σ., Κριτική στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 10 Φεβρουαρίου 1963.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 20 Ιανουαρίου 1964.

Παρουσίαση των καλλιτεχνών της ομαδικής έκθεσης στη «Chevance Gallery» στην εφημερίδα «The New York Times», 16 Ιουνίου 1964.

Άρθρο στην εφημερίδα «Εθνικός Κήρυξ», 16 Σεπτεμβρίου 1964.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τhe National Herald», Νέα Υόρκη, 16 Σεπτεμβρίου 1964.

ΜcNamara, L., Κριτική στην εφημερίδα «The Nasco Vignette», Nέα Υόρκη, 25 Οκτωβρίου 1964.

Sheward, V., Κριτική στην εφημερίδα «Newsday», Νέα Υόρκη, 25 Σεπτεμβρίου 1964.

Vlamis, S., Κριτική στην εφημερίδα «New York Telegram and Sun», 15 Οκτωβρίου 1964.

Παρουσίαση της ατομικής έκθεσης στη «Saldinger Gallery» στην εφημερίδα «The New York Times», 25 Οκτωβρίου 1964.

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στη «Saldinger Gallery», Νέα Υόρκη 1964.

Williard, C., Κριτική στην εφημερίδα «New York Post», 10 Νοεμβρίου 1964.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 11 Νοεμβρίου 1964.

Άρθρο στην εφημερίδα  «Καθημερινή», 16 Νοεμβρίου 1964.

Άρθρο στην εφημερίδα «Βραδυνή», 19 Νοεμβρίου 1964.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 18 Δεκεμβρίου 1964.

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στην αίθουσα τέχνης «Βέλτσου», Θεσσαλονίκη 1965.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 1 Δεκεμβρίου 1965.

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στην αίθουσα «Χίλτον», Αθήνα 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Εσπερινή Ώρα», 13 και 26 Μαρτίου 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 19 Μαρτίου 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 27 Μαρτίου 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 28 Μαρτίου 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Απογευματινή», 28 Μαρτίου 1968.

Παναγιωτόπουλος, Σ., Κριτική στην εφημερίδα «Έθνος», 29 Μαρτίου 1968.

Κοτζαμάνη, Μ., Άρθρο στο περιοδικό «Εικόνες», 29 Μαρτίου 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», 30 Μαρτίου 1968.

Άρθρο στο περιοδικό «Άλφα», 30 Μαρτίου 1968.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Εσπερινή Ώρα», 2 Απριλίου 1968.

Άρθρο στην εφημερίδα «Το Βήμα», 5 Απριλίου 1968.

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στη «Zaydler Gallery», Λονδίνο 1969.

Craig, L., Κριτική στο περιοδικό «Arts Review», Ηνωμένο Βασίλειο, 6 Δεκεμβρίου 1969, τόμος 21, αρ.24, σελ.803.

Σπύρογλου, Σ., Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 30 Ιανουαρίου 1970.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 14 Ιουνίου 1970.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Ροτόντα: Φιλοσοφία-Τέχνη-Επιστήμη-Κοινωνικά Θέματα», Ιούνιος 1970, τεύχος 1, σελ.89-92.

Λούστας, Κ., Κατάλογος ατομικής έκθεσης στη «Galerie Internationale», Νέα Υόρκη 1972.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Μακεδονία», 3 Σεπτεμβρίου 1972.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 17 Οκτωβρίου 1972.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 18 Οκτωβρίου 1972.

Άρθρο στην εφημερίδα «Il Progresso Italo-Americano», Νέα Υόρκη, 22 Οκτωβρίου 1972.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 25 Οκτωβρίου 1972.

Παρουσίαση της ατομικής έκθεσης στη «Galerie Internationale» στην εφημερίδα «The New York Times», 15 Οκτωβρίου 1972.

Powell, B., Κριτική στην εφημερίδα «Park East», Νέα Υόρκη, 26 Οκτωβρίου 1972.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 11 Νοεμβρίου 1972.

Powell, B., Κριτική στην εφημερίδα «Park East» (Νέα Υόρκη), 28 Δεκεμβρίου 1973.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Μακεδονική Ζωή», Ιούνιος 1974, τεύχος 97, σελ.25-26, οπισθόφυλλο και εξώφυλλο.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μέλλον», 24 Μαρτίου 1980.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Ο Συλλέκτης», Μάρτιος 1980, τεύχος 60, σελ.120-121.

Χριστιανόπουλος, Ν., Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Κατάλογος Έργων, Θεσσαλονίκη 1982, σελ.16.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 18 Νοεμβρίου 1983.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 19 Νοεμβρίου 1983.

Λιναρδάτος, Κ., Κριτική στην εφημερίδα «Βραδυνή», 21 Νοεμβρίου 1983.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», 4 Δεκεμβρίου 1983.

1η Έκθεση Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Πινακοθήκη Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1984.

Τελλόγλειο Ίδρυμα, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1993, σελ.9.

Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1986, σελ.32.

Χρήστου, Χ., Εικαστικές Τέχνες – Θεσσαλονικείς Δημιουργοί, Η Συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1988, σελ.53.

6η Έκθεση Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Πινακοθήκη Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1986.

Σκαλτσά, Μ., Συλλογή Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Θεσσαλονίκη 1990.

8η Έκθεση Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Πινακοθήκη Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1991.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 18 Ιανουαρίου 1991.

Άρθρο στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», 31 Ιανουαρίου 1991.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Επιλογές» της εφημερίδας «Μακεδονία», Απρίλιος 1991, τεύχος 104, σελ.174-176.

Λούστας, Κ., Loustas – 30 Χρόνια, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, Θεσσαλονίκη 1991.

Λούστας, Κ., 80+1 Πορτρέτα Προσωπικοτήτων της Θεσσαλονίκης, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1993.

Χαρισοπούλου, Β., Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 4 Οκτωβρίου 1993.

Άρθρο στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», 5 Οκτωβρίου 1993.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αυριανή», 6 Οκτωβρίου 1993.

Άρθρο στην εφημερίδα «’Εθνος», 6 Οκτωβρίου 1993.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», 7 Οκτωβρίου 1993.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 7 Οκτωβρίου 1993.

Άρθρο στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», 9 Οκτωβρίου 1993.

Παπαδοπούλου, Σ., Άρθρο στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», 17 Οκτωβρίου 1993.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Επιλογές» της εφημερίδας «Μακεδονία», Δεκέμβριος 1993, τεύχος 136, σελ.62-65.

Πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 16 Δεκεμβρίου 1993.

Περιοδικό «Ο Παρατηρητής», Χειμώνας 1993, τόμοι 23-24, εξώφυλλο.

Βαφοπούλειο – Δέκα Χρόνια (1983-1993), Θεσσαλονίκη 1993, σελ.133 , 165.

κη’ Δημήτρια, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1993, σελ.78-79.

Τελλόγλειο Ίδρυμα, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1993, σελ.9.

Ζησάκη, Σ., Μακεδονία – Σύγχρονες Προσωπικότητες, Αθήνα 1994, σελ.132-133.

Παπανικολάου, Μ., Το μπλέ άλογο: Θέματα Ιστορίας και Κριτικής της Τέχνης, Θεσσαλονίκη 1994, σελ.357-365.

Πρώτη Γνωριμία με τον Παραδοσιακό Πολιτισμό της Περιοχής Φλώρινας, Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης, Θεσσαλονίκη 1994, εξώφυλλο.

Συνέντευξη στο περιοδικό «Society Life», Μάιος-Ιούνιος 1994, τεύχος 25, σελ.35.

Ζωγραφική στη Θεσσαλονίκη – Ημερολόγιο 1995, Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη 1995.

Συλλογή Θεσσαλονικέων Καλλιτεχνών, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης και Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη 1995, σελ.64, 133, 143.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Τραμ», Φθινόπωρο 1996, τεύχος 1(36), σελ. 81-88.

Συλλογή Σωτήρη Τσούκαλη, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1996, σελ.84.

Μπεντίλλα-Κακαράτσιου, Ε., Συνάντησα Πρόσωπα της Πόλης μου στο Τέλος του Αιώνα, Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη 1997, σελ.134-137.

Όψεις της Εικαστικής Δημιουργίας στη Θεσσαλονίκη μετά το 1960, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη 1997, σελ.103.

Ενός χρόνου χρώματα – Ημερολόγιο ’98, Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη 1997.

Λούστας, Κ., Ποιήματα (1986-1997), Εταιρία Γραμμάτων και Τεχνών, Φλώρινα 1997.

Καραγιάννη-Σαλαπασίδου, Β., Κριτική στην εφημερίδα «Μακεδονία», 17 Μαΐου 1998.

Λούστας, Κ., Elgar ’96, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, Θεσσαλονίκη 1998.

Καρατζάς, Ν. και Χασιώτη, Α., Η Θεσσαλονίκη των Παλαιοτέρων Συγγραφέων, Ιανός, Θεσσαλονίκη, 1998, σελ.4.

Κιλεσσοπούλου, Κ., Εικαστικοί Καλλιτέχνες της Βόρειας Ελλάδας, Ιανός, Θεσσαλονίκη, 1998, σελ.98-99.

Κομνηνή-Διαλέτη, Δ., Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών, Ζωγράφοι-Γλύπτες-Χαράκτες, 16ος-20ος αιώνας, τόμος 2ος, Αθήνα 1998, σελ.435-436.

Παπανικολάου, Μ., Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα – Ζωγραφική και Γλυπτική του 20ου αιώνα, τόμος 1ος, Αδάμ, Αθήνα 1999, σελ.288.

Νεοελληνική Ζωγραφική: Η Συλλογή του Γιώργου Κητή, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1999.

Η Συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας, Μέρος 1ο, Θεσσαλονίκη 1999, σελ.38.

Παρουσίαση στο περιοδικό «Galleries», Ηνωμένο Βασίλειο, Οκτώβριος 1999, τόμος 17, τεύχος 50, εσώφυλλο.

Λούστας, Κ., Παραλλαγές 2000, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2000.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 25 Νοεμβρίου 2000.

Συνέντευξη στο περιοδικό «Πανόραμα», Δεκέμβριος 2000, τεύχος 11, σελ.42-47.

Συνέντευξη στο περιοδικό «Vip Norel», Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2000, τεύχος 9, σελ.52-56.

λε’ Δημήτρια, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2000, σελ.134-137.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 1 Δεκεμβρίου 2000.

Σπυριδοπούλου, Ε., Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 3 Δεκεμβρίου 2000.

Άρθρο στην εφημερίδα «Εξουσία», 7 Δεκεμβρίου 2000.

Στούμπου, Ε., Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 6 Ιανουαρίου 2001.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 16 Ιανουαρίου 2001.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 16 Ιανουαρίου 2001.

Άρθρο στην εφημερίδα «Εξώστης», 26 Ιανουαρίου 2001.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 26 Ιανουαρίου 2001.

Αφιέρωμα στο περιοδικό «Πανόραμα», Οκτώβριος 2001, τεύχος 56, σελ.18.

Ελευθερία-Δημοκρατία: Ένα Εικαστικό Αφιέρωμα, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Ιανός, Θεσσαλονίκη 2001.

Οι Θεσσαλονικείς Ζωγράφοι για την ACTIONAID, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Θεσσαλονίκη 2001.

λστ’ Δημήτρια, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2001, σελ.194.

Μήνας Εικαστικών Τεχνών, Δήμος Αθηναίων-Τεχνόπολις,  Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Αθήνα 2001.

Συλλογή Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρίας «Τέχνη» Κιλκίς, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, Θεσσαλονίκη 2001, σελ.24.

Η Συλλογή Γιώργου και Μάντης Διαμαντίδη, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2002.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 27 Ιανουαρίου 2002.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Τα Νέα», ένθετο «Ζω στη Θεσσαλονίκη», 23-24 Νοεμβρίου 2002.

Σουλιώτης, Μ., Μια πόλη στη λογοτεχνία – Φλώρινα, Φλώρινα 2002, σελ.173-189.

Χριστιανόπουλος, Ν., Καλλιτεχνικά Θεσσαλονίκης-Μελέτες Σημειώματα, Ιανός, Θεσσαλονίκη 2002, σελ.77, 151.

Ηδύπολις: Η Γυναίκα ως Θέμα Έμπνευσης και ως Δημιουργός, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2003.

λη’ Δημήτρια, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2003, σελ.14, 35, 40.

Κουζούφη, Μ., Άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 10 Φεβρουαρίου 2004.

Μελίκης, Γ., Κριτική στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 28 Νοεμβρίου 2004.

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 12 Δεκεμβρίου 2004.

Σπυριδοπούλου, Ε., Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 4 Μαΐου 2005.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 8 και 17 Μαΐου 2005.

Καμπουρίδης, Χ., Όραμα και Άγγιγμα: Δύο Αλληλοσυμπληρώμενες Αισθήσεις στη Σύγχρονη Ζωγραφική, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Αίθουσα Τέχνης «Άτριον», Θεσσαλονίκη 2005.

Λούστας, Κ., Αμέλια 2004, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2005.

Λούστας, Κ., Εκατό και Πλέον Δακτυλίδια για Πρίγκηπες, Ιανός, Θεσσαλονίκη 2005.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 23 Οκτωβρίου 2005.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 10 Δεκεμβρίου 2005.

Πάγκαλος, Β., Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 6 Ιανουαρίου 2006.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αυριανή», 12 και 20 Ιανουαρίου 2006.

Άρθρο στην εφημερίδα «Ανατροπή», 20 Ιανουαρίου 2006.

Αποστολίδης, Σ., Κριτική του βιβλίου του Κώστα Λούστα Εκατό και Πλέον Δακτυλίδια για Πρίγκηπες στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», ένθετο «Βιβλιοθήκη», τεύχος 417, 18 Αυγούστου 2006.

Καμπουρίδης, Χ., Κριτική στην εφημερίδα «Τα Νέα», 25 Οκτωβρίου 2006.

Σουλιώτης, Μ., Η Ποίηση της Φλώρινας στο Περιοδικό «Εταιρία» (1989-1999)Όψεις της Δυτικής Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα 2006, σελ.239-274.

Ανθέων Όψεις: Ανθογραφίες από Τέσσερις Γενιές Ελλήνων Ζωγράφων, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Αίθουσα Τέχνης «Μεταμόρφωσις», Θεσσαλονίκη 2007.

Αποστολίδη, Ρ.Β., Παραμυθάδες και Ζωγράφοι: 20 Παραδοσιακά Παραμύθια Ζωγραφισμένα από 20 Σύγχρονους Έλληνες και Κύπριους Καλλιτέχνες, Αθήνα 2007, σελ.87-88.

12 Θαλασσογραφίες από τους Σημαντικότερους Έλληνες Ζωγράφους – Ημερολόγιο 2008, Εφημερίδα «Αγγελιοφόρος της Κυριακής», Θεσσαλονίκη 2008.

25 Χρόνια Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο: 1983-2008, Δήμος Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2008, σελ.82-83.

Θεσσαλονίκη – Μια Εσωτερική Τοπιογραφία, Αίθουσες Τέχνης «Ειρμός» και «Μεταμόρφωσις», Θεσσαλονίκη 2008, σελ.51-53.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τα Νέα», 30 Ιανουαρίου 2010.

Άρθρο στην εφημερίδα «Καρφίτσα», 9 Φεβρουαρίου 2010.

Έκθεση Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος: Τέχνης Άρθρωσις, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Θεσσαλονίκη 2010.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 2 Νοεμβρίου 2012.

Ιωαννίδης, Β., «Κώστας Λούστας.  Ψηλαφώντας το ανείπωτο», Περιοδικό «Θεσσαλονικέων Πόλις», Πολιτιστική Εταιρία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος,  Δεκέμβριος 2012, τεύχος 19/42, σελ. 106-115.

Γεωργιάδου-Κούντουρα, Ε., «Κώστας Λούστας – Οι πράξεις των αισθήσεων σώζουν ψυχές», Περιοδικό «Θεσσαλονικέων Πόλις», Πολιτιστική Εταιρία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος,  Δεκέμβριος 2012, τεύχος 19/42, σελ. 116-119.

Ιωαννίδης, Β., «Κώστας Λούστας.  Ψηλαφώντας το ανείπωτο», περιοδικό «Θεσσαλονικέων Πόλις», Πολιτιστική Εταιρία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος,  Δεκέμβριος 2012, τεύχος 19/42, σελ. 106-115.

Λούστας, Κ., Ο Κώστας Λούστας Εκθέτει την Προσωπική του Συλλογή στο Βαφοπούλειο, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, Θεσσαλονίκη 2012.

Εικαστικές Προσεγγίσεις, Κώστας Λούστας – Βασίλης Ιωαννίδης, Μια Συνομιλία, Περιοδικό «Δίπολο Ένεκεν», Απρίλιος-Ιούνιος 2013, τεύχος 3, σελ.1-63.

Η Θεσσαλονίκη των Τέλλογλου – Ζωγραφική-Χαρακτική-Γλυπτική, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2013, σελ.9, 20 και εσώφυλλο.

30 Χρόνια ΣΚΕΤΒΕ, Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος, Κατάλογος ομαδικής έκθεσης, Θεσσαλονίκη 2013.

Συλλογή Βογιατζόγλου, Πράξη 1η, Αθήνα 2013, σελ.150.

Πρωτοσέλιδο και άρθρο στην εφημερίδα «Αγγελιοφόρος», 21 Ιουνίου 2014.

Άρθρο στην εφημερίδα «Έθνος», 21 Ιουνίου 2014.

Άρθρο στην εφημερίδα «Τύπος Θεσσαλονίκης», 21 Ιουνίου 2014.

Άρθρο στην εφημερίδα «Αυριανή», 22 Ιουνίου 2014.

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία», 22 Ιουνίου 2014.

Μπίστικα, Ε.,  Άρθρο στην εφημερίδα «Καθημερινή», 24 Ιουνίου 2014.

Τσαμουσιάδης, Α., Αφιέρωμα στο περιοδικό «Τέχνης Ίχνη», Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος, Ιούνιος 2015, τεύχος 8, σελ.6-9.

Βραδής, Μ.Α. και Πολυμέρη, Ε., Κώστας Λούστας- Αναδρομική Έκθεση Ζωγραφικής, Εικαστικά Δρώμενα, Τόμος 5ος, Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, Κέρκυρα 2016.

Λούστα, Τ.Μ., Κώστας Λούστας, Κατάλογος ατομικής έκθεσης, Μουσείο Μπενάκη, Πινακοθήκη Ν.Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Θεσσαλονίκη 2016.

Συλλογές Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ., Νεοελληνική Τέχνη: Ζωγραφική/Χαρακτική/Γλυπτική, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2016, σελ.38, 177, 218.

Λοβέρδου, Μ., Άρθρο στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», 5 Φεβρουαρίου 2017, σελ.2/10.

 

 

 

Pin It on Pinterest